Kardelen Twitter'da... https://twitter.com/#!/kardelendergisi        Kardelen 30 Yaşında!..       
    Yorum Ekle     2065 kez okundu.     Henüz yorum bırakılmadı.     Yazara Mesaj

İlk ve son
Kürsü Kainatın Efendisi

  Sayı: 83 - Ocak / Mart 2015

“İmam-ı Kastalanî’den Seçme ve Süzmeler”                  

Görülebilirse keyfiyeti görülemez, düşünülebilirse mahiyeti düşünülemez, bütün varlıkların var edicisi, yerin ve göğün yaratıcısı Allah… Yarattıklarına vücut verip rızklarını bölmeyi murad edince kendi öz nurundan “Muhammedî Hakikat”ı belirtti; ve ulvî, süflî, ne kadar âlem varsa, ezelden iradesiyle o hakikate bağladı. İlk olarak da O’nun Nebîliğini bildirdi. Resûllüğünü müjdeledi.

Nitekim hadîs bilginlerinden İmam-ı Ahmed ve öbürleri, sahabi Aryad Bin Sâriye’ye dayanarak anlatırlar: “Allah’ın Resûlü buyurdular:

―Ben, Allah indinde nebîlerin sonuncusu ve tamamlayıcısıydım. Şu halde ki, Âdem’in balçığı toprağa bırakılmış, upuzun yatıyordu ve henüz kalbine ruh üflenmemişti.”

Yine İmam-ı Ahmed, İmam-ı Buhari ve Ebu Nâim rivayet ederler:

“Bir gün sahabilerden Meysire sordu:

―Ey, Allah’ın Resûlü, sen ne vakit peygamber oldun?

Buyurdular:

―Âdem, ruh ile ceset arasındayken…”

Bunlardan ve daha nice şehadet ve rivayetten anlıyoruz ki, Allah Resûlü’nün başı ve sonu kuşatan nebîliği ezel âleminde vacip, zahir ve sabit…

Müslim’in “Sahih”inde, Abdullah bin Ömer’den nakli:

“Kâinatın Efendisi buyurdular ki; Allah, yerleri ve gökleri yaratmadan şu kadar zaman evvel, arş su üzerindeyken mahlûklarına ait takdirini yazdı. Ana kitaba yazılan şeylerin başında şu vardı: M…… nebîlerin tamamlayıcısı…”

Bu nakil de gösteriyor ki, Allah’ın Resûlü âlemler yaratılmadan peygamberlik vasfıyla sıfatlandırılmış bulunuyordu.

İmam-ı Gazali’den:

“Fiilde baş olma hususiliği, yaratılmış olmak değil, takdir edilmiş bulunmak mânâsınadır. Zira insan, anadan doğuncaya kadar mevcut mahlûk olmaz. Lâkin Allah’ın takdirinde makam ve derecesiyle evvel, vücudiyle de sonra olur. Fikrin evvelinin, işin sonu; işin sonunun da fikrin evveli olduğuna dair ölçü bunu gösterir. Bu meselenin en açık izahı şudur ki, bir saray yapmak isteyen mimar, evvela onu kafasında resimleştirir ve ondan sonra dışarıda bina etmeye başlar. Böyle bir eser de takdir bakımından önce, yapı bakımından sonra olur. Allah’ın Resûlü’nün buyurduğu, bu mânâya işarettir. Zira Âdem Peygamber yaratılmadan, Büyük Resûl, Allah’ın takdirinde mevcuttu. Âdem Peygamber’in yaratılışından murad da, zürriyetinden O’nun gelmesiydi. Hâsılı nebîlikte önceliği, takdir yönündendir.”

Fakat Şeyh Takiyüddin bu izahı beğenmez ve şu harikulâde ölçüyü koyar:

“Allah’ın takdirinde önce olmanın Son Resûl’e mahsus bir tarafı yoktur. Allah’ın ilmi her şeyi kuşatıcıdır ve bu bakımdan öncelik, istisnasız, her şeyde vardır. Böyle bir ölçü, öbür peygamberlerle Sonuncusu arasında bir fark belirtmez. Allah Resûlü’nün ezel âleminde nebîlikle sıfatlandırılmış olmasında öyle bir hususilik olmalıdır ki, başkalarında bulunmasın ve O’nun Allah indinde, yalnız kendisine has, kadr ve şerefini göstersin… Yoksa haberin kıymeti kalmamak icap eder. Bu bahiste en doğru görüş şu olabilir ki, Allah, ruhları cesetten evvel yarattığına göre, Resûlü’nün mübarek cismini zuhura getirmeden evvel ruhuna nebîlik ihsan etmiştir. Yahut haberdeki işaret, akıl erdiremeyeceğimiz tarzda hakikatin ta kendisidir. Hakikate ulaşmakta aklın aşabileceği mesafe çok kısadır. Hakikati, Yaradan’dan başkası bilemez. Yahut o kimseler bilir ki, Allah onlara nuruyle imdat etmiştir. Caizdir ki, Allah, her hakikati, dileği zaman, dilediği sıfatla vasıflandırsın ve Muhammedî Hakikat’i, ezelde, nebîlik vasfiyle sabit kılmış olsun…”

Peygamber sözü:

“Âdem ruhla ceset arasındayken benden ahd ve mîsak alındı ve ben o zaman peygamber oldum.”

Bu hadis delalet eder ki, Âdem Peygamber’in kalıbı balçıktan heykelleştirilip henüz kendisine ruh üflenmeden son Resûl o vücuttan çıkarılıp kendisinden ahd ve mîsak alınmış ve yine aynı vücuda iade edilmiştir. Bu ölçüye göre, Âdem’in kendisinden önce yaratılmış olması gerekmez. Çünkü Allah’ın Resûlü, Âdem’in vücudundan çıkarılıp kendisinden ahd ve mîsak alındığı zaman diri (hayy) idi; Âdem ise ruhsuzdu. Böylece “Kâinatın Mefâhiri, bütün nebîlerden evvel yaratılıp en son gönderildi” hükmü üzerinde buluşulmuştur. Âdem Peygamber’e ruh üflenmeden vücudundan Allah’ın Resûlü’nün çıkarılması da, insan soyunun hülasa ve özü olarak, yalnız O’na mahsus bir hususiliktir. Kemiyet hesabiyle ilk insan ve peygamber olan Âdem’in henüz cansız vücudundaki insanlık mayası, Son Resûl’e mahsus bir keyfiyetti ve O, bu keyfiyetle Âdem Peygamber’in ve bütün insanoğlunun öncesindeydi. Öyleyse ilk ve son...

İmam-ı Ali ve İbn-i Abbas’tan rivayet edilir ki;

“Allah, gönderdiği peygamberlerin hepsinden, kendileri hayattayken Allah’ın Resûlü gönderilecek olursa hemen iman etmeleri için ahd almıştır. Hemen iman etmeleri, hiçbir yardımdan geri kalmamaları, ümmetlerinden de aynı sözü almaları yolunda ahd…

Allah, Büyük Resûlünün nuruna, öbür peygamberlerin nurlarına nazar etmesini emretti. Allah Resûlü’nün nuru hepsini kuşattı.

Gelecek zaman peygamberleri:

―Ey Rab, nuru bizi kuşatan bu varlık kimdir, nedir?

Diye sordular… Allah cevap verdi:

―O benim sevgilimin ruhudur. Eğer siz O’na inanır ve bağlanırsanız peygamber olursunuz!

Nurlar haykırdı:

―O’na ve nebîliğine inandık.

―Şahit olayım mı?

―Ol, yâ Allah!..”

İşte bu kıssadır ki, Kur’ân’ın nebilerden tek tek misak alındığını tesbit eden bir ayetiyle işaret olunmuştur. Bu ayette Allah Resûlü’nün şan ve şerefini yücelten vasıflandırmalardan başka, eğer öbür Peygamberler zamanında gelseydi onlara da Resûl olması gerektiği ve Nebîliğin Âdem’den başlayarak son adama kadar bütün kâinatı ve her mahlûku sardığı mânâsı vardır. aynı mânâya göre bütün peygamberler ve ümmetleri O’nundur.

“Bütün insanlığa peygamber gönderildim…”

Meâlindeki hadîsten de süzülecek mânâ, Allah Resûlü’nün kendisinden evvel ve sonra, gelmiş ve gelecek bütün beşeriyete gönderildiğidir. Yoksa kendi saadet zamanlarından kıyamete kadar gelecek olanlara değil… Topyekûn zaman ve mekânın Peygamberi olmak hususiliği…

Böylece O’nun, Âdem ruh ile ceset arasındayken peygamber oluşundaki sır aydınlanabilir. Akıl üstü bir sır ve zevk idrakiyle bu nokta ruha sindirilince de, Allah Resûlü’nün Peygamberler Peygamberi olduğuna ve bu ölçüye göre bir incelik sahibi bulunduğuna hiç şüphe kalmaz…

Bu yüzdendir ki, Miraç gecesi Allah Resûlü imam olmuş ve bütün peygamber ruhları O’na uymuşlardır. Ayrıca ahret gününde hepsi O’nun şeriat çerçevesi içinde haşredilecektir.

 

(devamı var…)


Bu yazıya yorum ekleyin

Adınız
E-posta Adresiniz
Yorumunuz
 

CAPTCHA


Resimdeki rakamları bu alana yazınız


Eklenen Yorumlar


Henız yorum bırakılmadı...
 
Mucize... - Sayı 105
Mucize... - Sayı 104
Mucize... - Sayı 103
Mucize... - Sayı 102
Tüm Yazıları

ASKIDA ABONELİK: Siz de "askıda abonelik kampanyası"na destek olmak ister misiniz?

Gelecek sayı konusu (106): Mevlâna, Yunus etrafında Anadolu irfanı...

Son Eklenen Yorumlardan
 Umut mu, umutsuzluk mu; hayali süsleyen güneş, her şeyi tutuşturmaya yeter; ama bir çiçek ki içte ve... Sinan AYHAN

  O kadar güzel kaleme almış ki sevgiyiSözcükler sevgiKağıt o kaleme alşık olmuş.Yüreğine sağlık A... Gülşen Akkaya

 Sevgili Zafer, inceliğin ve yorumun için teşekkür ederim, "yıllar geçse de aramızdan, bu kalp seni u... Sinan AYHAN

 Amin... Okuyucu

 Maalesef bu virüsün aşısı da ilacı da Yok. Allah ıslah etsin... Ahmet Güney


Batı; kaybettiği noktanın idrâkinde ve kazanacağı noktanın gafili olduğunu -yalnız kendine- ihtar ederek bugünkü buhranını yaşıyor. Biz; tüm taklitçiliğimize rağmen hem birincisinin, hem ikincisinin gafletindeyiz.
Eğer batı gibi kaybettiğimiz noktanın idrakinde olabilseydik, elimizden kaçırdığımız bunca zamandan ötürü eyvahlar eder; kazanacağımız noktanın gafletinden de sıyrılabilirdik…
Kardelen: Sayı 3, Aralık 1993
Maarif
Nasıl bir insan
İki kelime arasındaki boşluktan geçen ku
Çeyrek asır
Maariften eğitime
Sevgi
İnsanlar anlamaz beni
Zikir ve ?nemi
En tehlikeli virüs...
Benim 'Caparka'm: G?z? ?ekik Olmayan Bir


Ali Erdal - Nasıl bir insan
Ali Erdal - Büyük depremin öncül...
Kadir Bayrak - Filmin sonu
Sinan Ayhan - Türkü, Anadolu harcı...
Necip Fazıl Kısakürek - Maarif
Bedran Yoldaş - Paklanmak
Dergi Editörü - Çeyrek asır
Site Editörü - Maariften eğitime
Mehmet Hasret - Dost cemali
Necdet Uçak - İslâm gelince
Necdet Uçak - Geçer
Necdet Uçak - Değil
Kardelen Dergisi - Kardelenden haberler...
Kardelen Dergisi - Gelecek sayı konusu ...
M. Nihat Malkoç - Her şey eğitimle baş...
Hızır İrfan Önder - Elem gazeli
Hızır İrfan Önder - Gafil olma
Ayhan Aslan - İhtiras
Olgun Albayrak - Münacaat
Mehmet Balcı - Kurban açıklaması
Mehmet Balcı - Kalmadı
Mehmet Balcı - Doluyum
Yusuf Karagözoğlu - Kazandıklarımızı kay...
Muhsin Hamdi Alkış - Olaylara Bakış-105
Kubilay Ertekin - En tehlikeli virüs.....
Halis Arlıoğlu - Hasret ve hüsranla g...
Halis Arlıoğlu - Felek
Büşra Doğramacı - İnsanlığın maarif da...
Kürsü Kainatın Efendisi - Mucize
Murat Yaramaz - Tedrisat
Murat Yaramaz - Mizah köşesi-105
Murat Yaramaz - Vesile
Murat Yaramaz - Bıçak
Murat Yaramaz - Eğilim
Mehmet izzet Gülenler - Dubalı dünya düzeni ...
Gülşen Ayhan - İki kelime arasındak...
Eyyub MEMMEDOV - Deniz boyu sevgim...
Mertali Mermer - İnsanlar anlamaz ben...
Cemal Karsavan - Kaşım değse kirpiğin...
İlkay Coşkun - Maarif meselemiz
İlkay Coşkun - Mülâkat-105
İlkay Coşkun - Vatanım
Turgut Yıldızan - İnsandan hazreti ins...
Turgut Yıldızan - Öğretmen olabilir mi...
Vildan Poyraz Coşkun - Eğitimde anne eli
Mehmet Şirin Aydemir - Keder kardelenleri
Çakmakçıoğlu - Hangi eğitim
Tuba Kanlıkama - Payitahtın sesi
Mustafa Kadir Atasoy - Göktaşı
Ülvi ƏLƏKBƏRZADƏ - Edilen dualar
Ülvi ƏLƏKBƏRZADƏ - Sevgi notumuz
İlknur Şimşek - 1453
 
 
23 Mart 2005 tarihinden beri
 Ziyaretçi Sayısı Toplam : 7897379
 Bugün : 2166
 Tekil Ziyaretçi Sayısı Toplam : 516418
 Bugün : 8
 Tekil Ziyaretçi Sayısı (dün) Toplam : 73
 105. Sayıya Bırakılan Yorum Sayısı Toplam : 5
 Önceki Sayıya Bırakılan Yorum Sayısı Toplam : 6
Son Güncellenme: 2 Mayıs 2020
Künye | Abonelik | İletişim